Wat moet je weten over een B2B portal?

Als onderneming is het mogelijk dat je twee verschillende soorten klanten hebt. In eerste instantie zijn er bijvoorbeeld de bedrijven die zich richten op particulieren. Het spreekt echter voor zich dat er ook heel wat ondernemingen bestaan die zich specifiek focussen op andere bedrijven. Voor deze laatste geldt dat een zogenaamd B2B portal in het leven roepen ontzettend interessant kan zijn. Is het voor jou nog niet helemaal duidelijk wat een dergelijke portal nu precies is en vooral welke voordelen eraan verbonden zijn? Dan zit er maar één ding op en dat is verder blijven lezen! 

Wat is een B2B portal eigenlijk?

Voor een B2B portal geldt dat ze een beveiligde omgeving is waarin klanten over de mogelijkheid beschikken om bestellingen te plaatsen evenals met het bedrijf te communiceren. Voor elke klant is het bovendien binnen deze omgeving mogelijk om gepersonaliseerde informatie te bekijken. Door gebruik te maken van een dergelijke portal kan je in één klap meerdere interessante voordelen realiseren. In eerste instantie wordt bijvoorbeeld de communicatie met de klant aanzienlijk verbeterd. Bovendien zal je ook kunnen vaststellen dat je de dienstverlening kan verbeteren. Dit zijn stuk voor stuk twee zeer belangrijke zaken om binnen jouw bedrijf te kunnen realiseren. 

Waarom zou ook jij moeten kiezen voor een dergelijk klantenportaal? 

Met een B2B portal is het mogelijk om klantprocessen heel wat efficiënter te doen verlopen. Je zorgt er op deze manier immers voor dat je retailers bepaalde taken uit handen kan nemen terwijl je bovendien ook hun processen ondersteunt. Het spreekt voor zich dat de behoeften aan een dergelijk platform door de jaren heen alleen maar is toegenomen. Dat als gevolg van het feit dat consumenten tegenwoordig over de mogelijkheid beschikken om 24/7 online te shoppen. Omwille van deze reden willen retailers tegenwoordig over de mogelijkheid beschikken om snel hun producten te kunnen bestellen. Door gebruik te maken van een B2B portaal is het mogelijk voor retailers om op elk gewenst moment van de dag en op eender welk moment in het jaar aankopen te doen. 

Bovenstaande zou zomaar voor heel wat bedrijven reeds voldoende interessant kunnen zijn om ervoor te kiezen om een B2B portal in het leven te roepen. Dit gezegd hebbende is het zo dat het zowel administratieve als logistieke processen kan vereenvoudigen. Bovendien komt het in de praktijk ook de relatie met jouw klant in principe alleen maar ten goede.

Een ongelofelijk groot aantal mogelijkheden

Het ene B2B portal is het andere niet. Dat zal in de praktijk meteen duidelijk worden van zodra je even een aantal verschillende portals met elkaar gaat vergelijken. Dat is ook niet meer dan logisch. Het spreekt voor zich dat de eisen waar bedrijven op dit vlak over beschikken immers aanzienlijk kunnen verschillen. In ieder geval is het doorgaans eenvoudig mogelijk om deze omgeving geheel te personaliseren waardoor de huisstijl van je bedrijf hierin wordt doorgetrokken. De praktische eigenschappen of voordelen waar je op kan rekenen bij een dergelijk type portal? Die blijken in de praktijk niet zelden zo goed als eindeloos te zijn. Je bent bij HybrIT ook aan het juiste adres voor het laten maken van een klantenportal.